Owrzodzenie żylne jest to stan, w którym w wyniku długo utrzymującej się choroby żył dochodzi do wytworzenia zmian skórnych zmieniających się z czasem w ranę. Zaburzenia te rozpoczynają się często od wystąpienia patologii naczyniowych w okolicy kostek. Następnie dochodzi do stwardnienia oraz przebarwienia skóry.

Owrzodzenie żylne

Skóra staje się pergaminowa. Pojawiają się obtarcia i zaczerwienienia, czasem występuje wysypka i zmiany uczuleniowe. Pierwsze owrzodzenie często jest niewielkie, stosunkowo łatwe do wyleczenia. Z czasem owrzodzenia stają się coraz większe. Pierwsze owrzodzenia często są niepozorne i ulegają stosukowo łatwemu wyleczeniu. Z upływem czasu leczenie ich jest coraz trudniejsze i nieuniknione jest skorzystanie z pomocy lekarza flebologa.

Owrzodzenia żylne są wynikiem długo utrzymującej się patologii żylnej nazywanej niewydolnością żylną. W prawidłowych warunkach w naczyniach żylnych znajdują się zastawki, czyli zapory które powstrzymują krew przed cofaniem się. Niewydolność żylna to stan w którym zastawki nie działają w sposób prawidłowy, a krew cofa się w dół w kierunku stóp zamiast płynąć do serca. Stan taki powoduje zwiększony napór na ściany naczyń czyli tworzy nadciśnienie żylne. Zwiększone ciśnienie w naczyniach żylnych obciąża mikrokrążenie. Efektem tego jest przewlekły stan zapalny oraz zmiany skórne, które mogą przekształcić się w owrzodzenie.

Niewydolność żylna jest bardzo częstym problemem. Ze względu na większe występowanie u osób długo przebywających w pozycji siedzącej, najczęściej dotyka mieszkańców krajów rozwiniętych. W Polsce niemal 50% kobiet i 40% mężczyzn ma objawy przewlekłej niewydolności żylnej. Owrzodzenie żylne jest ostatnim, najcięższym stadium niewydolności żylnej - występuje u około 0,3% osób w wieku 41–50 lat i aż u 7% osób w wieku 61–70 lat. Kobiety chorują dwa razy częściej niż mężczyźni. Ryzyko wystąpienia owrzodzeń żylnych zdecydowanie zwiększa się z wiekiem oraz wskutek występowania dodatkowych chorób, takich jak cukrzyca czy choroba niedokrwienna kończyn dolnych spowodowana miażdżycą

Leczenie owrzodzeń żylnych jest problemem złożonym, wymagającym holistycznego podejścia do pacjenta. Wymagane jest wykonanie dokładnego badania usg żył oraz często badań dodatkowych. Oprócz leczenia samej rany konieczne jest zastosowanie terapii uciskowej oraz wyeliminowanie niewydolnych naczyń żylnych.