9 aug

Kiedy jest już czas aby zgłosić się do Flebologa?

Jak już Wam wcześniej pisałem flebolog jest lekarzem zajmującym się kompleksowym leczeniem naczyń żylnych. Powinien on być w stanie przeprowadzić pełną diagnostykę i leczenie układu żylnego.

W skład jego umiejętności wchodzi:

- wykonywanie badań usg żył Dopller,

- interpretacja badań obrazowych - jak badania rezonansu magnetycznego oraz tomografii komputerowej.

Doświadczony flebolog jest w stanie wykonać wszystkie metody eliminacji niewydolności żylnej od metod tradycyjnych po nowoczesne metody wewnątrznaczyniowe. Posiada wiedzę z zakresu leczenia owrzodzeń żylnych. Lekarz powinien również posiadać doświadczenie w profilaktyce i długoterminowej opiece nad pacjentami z problemami żylnymi. Kluczowa jest również wiedza z zakresu diagnostyki i terapii obrzęku limfatycznego i tłuszczowego.

Do flebologa powinniśmy zgłosić się jeżeli podejrzewamy u nas problemy naczyniowe. Do najczęstszych objawów toczącego się u nas problemu żylnego należą:

- ociężałość nóg,

- częste skurcze,

- opuchlizna nóg,

- uczucie rozpierania i wypełnienia łydek najczęściej w okresie wieczornym.

- pojawienie się widocznych zmian w okolicy bocznej lub przyśrodkowej ud - pajączki,

- pojawienie się poszerzonych naczyń przy kostkach,

- zmiana koloru skóry w okolicy kostek,

- widoczne żylaki.

Wizytę powinny zaplanować również wszelkie kobiety planujące zajście w ciążę lub będące już w niej. W przypadku wykrycia problemów żylnych przed planowanym poczęciem dziecka konieczne jest ich wcześniejsze wyeliminowanie. Posiadanie niewydolnych żył w czasie ciąży i połogu znacznie zwiększa ryzyko choroby zakrzepowo-zatorowej. Wymaga to zastosowania odpowiedniej profilaktyki. W pewnych przypadkach zmusza do stosowania zastrzyków heparynowych lub innych inwazyjnych form leczenia.

Jeżeli jednak wystąpią u nas taki objaw jak:

- nagłe zaczerwienienie widocznego żylaka,

-  nagły, niesymetryczny obrzęk kostki,

-  ból łydki, zwłaszcza nasilający się podczas zagięcia stopy do góry,

-  wystąpienie ran w okolicy kostki przyśrodkowej,

To wizyta u flebologa powinna odbyć się PILNIE.  Opisane objawy mogą świadczyć o znacznym zaawansowaniu niewydolności żylnej i /lub zakrzepicy żylnej.

Kiedy jest już czas aby zgłosić się do Flebologa?