Zakrzepica żylna jest to stan polegający na powstaniu zakrzepu w świetle naczyń żylnych. Może obejmować żyły układu głębokiego jak i powierzchownego. Występuje w obrębie całego ciała, najczęściej jednak zajmuje kończyny dolne. Jest procesem dość częstym i szacuje się, że dotyka około 200os/100 tys. populacji rocznie – co daje liczbę znacznie przewyższająca mieszkańców średniej wielkości miasta jak np. Łomża.

Zakrzepica żył głębokich

Przyczyn powstawania zakrzepów jest wiele. Najczęściej wyróżnia się 3. Są to zmiany w przepływie krwi, zmiany w jej składzie i zmiany w budowie ścian naczyń. Przyczyny te mogą i często występują jednoczasowo. Wiele sytuacji z naszego życia jest ich przyczyną. Przykładem może być np. przebywanie w pozycji stojącej w zatłoczonym gorącym autobusie. Dochodzi wtedy do znacznego spowolnienia przepływu krwi wynikającego z nieruchomej pozycji stojącej. Gorąca temperatura czy zaduch, może spowodować odwodnienie, co doprowadza do zagęszczenia i w wyniku tego zmiany jej składu.
Innym częstym przykładem może być lot samolotem czy długa jazda samochodem. Codziennie jesteśmy narażeni na wystąpienie zakrzepicy żylnej. W sytuacji gdy posiadamy inne, wrodzone lub nabyte patologie jak np. żylaki czy zmiany hematologiczne w postaci mutacji genetycznych (bardzo często nawet o tym nie wiemy) ryzyko zakrzepicy naczyniowej znacznie wzrasta.

Nie tylko powikłania, lecz również sama zakrzepica jest problemem. Wystąpienie zakrzepu w świetle naczynia może doprowadzić do całkowitego zablokowania przepływu krwi. Doprowadza to do znacznego zastoju co możemy zaobserwować jako obrzęk. Zastój taki znacznie obciąża mikrokrążenie co może mieć nieodwracalne skutki.

Do najgroźniejszych powikłań należą zatorowość płucna oraz zespół pozakrzepowy. Zatorowość płucna to stan w którym, w wyniku oderwania się i przemieszczenia zakrzepu, dochodzi do zamknięcia naczyń płucnych. Sytuacja ta jest bardzo groźna. Objawami mogą być duszność, przyśpieszenie akcji serca czy omdlenie.

Zespół pozakrzepowy jest zespołem objawów, które występują najczęściej w okresie od 1 do 2 lat od przebycia zakrzepicy żył głębokich. Na zespół pozakrzepowy składają się objawy takie jak ociężałość i bóle nóg, zmiany skórne czy owrzodzenia żylne. W celu minimalizacji wystąpienia tego problemu konieczne jest postawienie wczesnej i trafnej diagnozy.